최근 가상 공간에서의 상호작용적 커뮤니케이션과 함께 사용자 인터랙션은 디지털 컨텐츠 이슈의 중심에 있다. 가상 갤러리라는 인터랙티브 컨텐츠에서 가상 캐릭터를 중심으로 한 화면 구성요소의 전략적 배치와 관련하여 화면 적정위치 결정과 이동 경로를 수립하는데 도움이 된다. 이 화면 레이아웃 연구의 인지적 접근은 주의라는 정보의 선택과정과 벡터라고 하는 화면 속의 끄는 힘이 개입되는데, 이것은 가상 공간에서 어떤 정보를 화면의 어느 위치에 제공하는 것이 바람직한가를 알아내기 위한 지표로 위치의 주의 이동경로 측정이 필요하다.
이 실험연구는 두 가지 관점으로 접근되었는데, 그것은 본능적 시선 움직임에 의한 응시율을 알아보고, 화면 내 시선 경로를 파악해 봄으로써 가상 캐릭터의 화면 내 적정 위치에 대해 연구하는 것이었다. 이는 아이트랙킹 실험을 거쳐 가상 갤러리에서 안내역을 하는 캐릭터 위치 설정의 레이아웃 가능성을 타진 하는 것이었다. 다음으로 화면 속 캐릭터 위치에 따른 시선 경로를 파악함으로써 화면상에서 캐릭터와 전시물들 간의 효과적인 배치를 모색하는 것이었다.The user interaction in the virtual space is a core issue of digital contents with an interactive communication recently. In an interactive contents like as virtual gallery, screen layout is helped to determine a proper position and path related to the strategic placement of the virtual character and frame components. A cognitive approach of this layout study is intervened a selective process of information so called attention and acted a attractive force such as vector. It means the index that a certain kind of information is caused to selection of proper placement. This need to measure moving path of placement by movement of the pupil related to the attention.
This study progressed for two aspects of experiment. First approach was to study a visual fixation the Instinctive gaze movement for finding the proper screen position of virtual character in interactive contents. After a progress of eye-tracking expolration, the position fixated the reasonable position of virtual character to guide in virtual gallery and varified a layout possibility of the character position.
Next approach was to find the effective position between character and setting on the screen, and search eye movement through a position of character in screen.