전라남도의 옛 창평지역에는 중등 교육 기관이었던 학구당이 두 군데나 남아 있다. 수남학구당과 수북학구당이 그것인데, 고을의 여러 성씨들이 힘을 합하여 세운 공립학교이다. 두 학구당은 선후의 차이는 있지만, 모두 16세기 후반기에 세워져서, 현재까지 존속하고 있는 경우이다. 학구당은 그동안 부침은 있었지만, 향촌의 교육을 담당하고, 지역사회의 문화를 주도하는 위치를 점하였다. 즉 향촌의 질서를 유지시키고, 교화를 담당했으며, 과거시험을 준비하는 곳이기도 했다.
옛 창평지역은 인물이 많이 나고, 정자가 많다는 명성을 얻고 있는데, 이것은 바로 학구당이 남쪽과 북쪽에 세워져 있었던 것과 무관하지 않다. 그런데 그 중요성에 비해 그동안 이에 대한 연구가 이루어지지 못했다. 본고에서는 남아있는 자료를 통해서 학구당의 역사를 살피고, 그것이 지역사회에 어떤 영향을 끼쳐왔는가 등을 규명하고자 하였다. 두 학구당은 관학이었던 향교와는 달리 주민들의 자발적인 협력에 의해 세워져서 선진적인 민주주의를 실천해갔다. 비록 향촌의 한 구역에 처해있는 고을이었지만, 시대의 변화에 긍정적으로 대응하여 문화적으로 높은 수준을 유지할 수 있었던 것이다.There remains two Hakgudang which were a secondary education institution in Changpyeong, Chonnam. Those are Subuk-Hakgudang and Sunam-Hakgudang, which local residents established voluntarily without being led by the authorities. Two Hakgudang were founded in the late 16th century, and have remained until now. Hakgudang has served as a education institution and also a center leading culture of province: it has kept the village harmonious, and also was a education institution for a scholar preparing the state examination during the Chosun Dynasty.
There is a relation between the fact which there have been two Hakgudang and the fact which there have been numbers of competent people and pavilions in this area from old era. But there has few study on Hakgudang, though it has very a importance. In this thesis, I try to investigate the history of Hakgudang and how it affect the local area with materials remained on it. Two Hakgudang are different from a Confucian temple(鄕校) in the point of that they leaded voluntarily advanced democracy without being led by the authorities. Though they were located in the country, they responded positively with times and could be higher culturally than another countries.