Information age is arrived with which the field of design is emphasized experience design. In this present situation, public interaction design is developed for the plan of improvement urbanism in the field of public design. However, the verification is insufficient how public interaction design offers experiences to user in the space of public. We defined the general idea of public interaction design in the space of public, and analyzed the instances how public interaction design creates to the space of public. This case study is the priority research that analyze for the acquisition process of experience through the experienced result of users, and the way of realization and component parts experience is the standard for analysis The consist of public interaction design are according to sense experience, feel experience, act experience, relate experience, and think experience. For this paper, we analyzed the human sensuous experience, acquisition method, and component, and presented possibility to interact with human and space. Rationales and examples will have to study for the direction of new design through this research.정보화 시대의 도래와 함께 디자인 분야에서는 이용자 중심의 경험디자인이 강조되고 있다. 이러한 현상은 도시 공공 디자인 분야에서도 도시 장소성 향상을 위한 방안으로 인터랙티브 경험디자인이 다양하게 개발되고 있다. 그러나 실제 도시 공공 공간에서 이루어지는 인터랙티브 경험디자인이 사용자들에게 어떠한 경험을 제공하는지에 대한 검증은 부족한 실정이다. 이에 본고는 도시 공공 디자인 분야에서의 인터랙티브 경험디자인의 개념(PID)을 정의하고, 도시 공공공간에서 인터랙티브 경험디자인이 어떻게 이루러지고 있는지 사례분석을 실시하였다. 이러한 사례분석 연구는 경험 획득과정에 따른 사용자 경험 결과를 분석하기 위한 선행연구로, 경험의 체득방법과 경험 구성요소를 분석 기준으로 하였다.인터랙티브 경험 디자인의 구성요소는 감각, 감성, 행동, 관계, 사고 순으로 다섯 가지 경험 요소들이 복합적으로 나타남을 알 수 있었다. 본 연구에서는 인간의 감각적 경험요소, 취득방법, 구성요소의 특성을 분석하여 인간과 공간의 상호작용에 대한 가능성의 제시하였다. 이를 통해 사용자가 중심이 되는 새로운 디자인 방향에 대한 이론적 근거와 실례로 추후 연구가 지속되어야 할 것이다.