최근까지 박물관 교육에 관한 연구에서, 관람자의 정체성은 관람자의 연령, 교육 수준, 인종, 계급, 성별과 같은 기본정보를 지칭하는 데 사용되어져 왔으며, 관람자 연구(visitor study)를 위한 기본 데이터 베이스로서만 그 중요성이 인식되어 왔다. 이러한 관람자의 정체성에 관한 접근은 그것을 고정불변의 통계적 수치로서만 보는 것으로, 박물관에서 관람자의 정체성이 생성, 구축, 변화될 수 있는 가능성을 보여 주지 못한다. 그러나 미술 박물관의 관람 경험을 통하여, 미술작품과 관람자 사이의 관계의 그물망으로서 정체성을 구축할 수 있다는 것은 관람자의 아이텐터티가 박물관 관람의 경험을 통하여, 생성, 구축, 변화될 수 있다는 가능성을 시사한다. 특히, 관람자가 미술 박물관의 전시를 관람하면서, 자신의 일상적인 경험을 바탕으로 미술작품에 관한 이야기를 풀어나갈 때, 관람자는 박물관의 내러티브와 충돌하고 교섭하면서 자신의 내러티브 아이덴티티(narrative identities)를 구축해나간다.Until recently, the idea of “visitors' identities” is rarely recognized as important in the field of museum education. The term is typically used to point out visitors' demographic information such as age, level of education, race, class, and gender if at all. However, visitors' identities are not given as static information, but are being constructed dynamically through interactions between visitors anddiscourses where museums are situated. In particular, when visitors are engaged in making narratives about the work of art out of their own lived experience in the exhibits at art museums, visitors start to construct their narrative identities actively, editing, modifying and articulating museum discourses. In this study, narrative identity formation refers to constructing a rhizomatous map betweenvisitors and objects by being engaged in narrative-making through art. Even though the moment of narrative identity constriction at an art museum does not tell about how visitors will draw their discourse grid in the future, it is the most important thing to provide such an opportunity to draw bigger and better discourse grids in visitors' lives.
In this context, this study explores how art museums can be a place for identity construction for visitors. This paper analyzes visitors' narratives that are generated by looking at the works of art in the exhibits, using discourse analysis as research methodology to investigate negotiation process between visitors and museum discourses and to highlight visitors as active storytellers. This study will help us to understand how narrative identities of visitors are constructed.