시간성 미디어 기반의 환경 속에 애니메이트되고 상호작용하는 모션그래픽디자인은 애니메이션, 그래픽, 서사적 영상 등의 융합매체이다. 모션디자인 구현과정에서 형태학적 디자인 관점은 디자인 구성요소와 그에 따른 세부요소들의 언어적 표현을 통해 논리적 판단근거를 마련하고, 사례를 분석하며, 디자인적 평가기준에 대한 개념적 토대를 마련하는데 필요하다. 모션디자인을 생성하는 구성요소들에서 공간은 구조와 프레임으로, 조형은 이미지, 텍스트, 효과로, 그리고 시간은 모션과 시퀀스를 주요소로 범주화되었다. 이러한 구성요소들은 그에 따른 세부구성요소들의 언어적 표현에 의한 네 가지 디자인분석을 위한 의미론적 분석틀을 형성하였다.각 세부구성요소의 형용사적 표현에 수반되는 각 컬럼들은 정도의 표현에 따라 1, 2, 3차적 관계, 그리고 심화/예외적 관계로 표현하여 평가툴을 위한 층위의 관계성을 예시하였다. 사례연구는 모션디자인의 전문성을 인정받고 있는 Motion Theory의 나이키 TV커머셜 Nike "Flow"를 대상으로 하였는데, 각 24프레임씩 씬의 키프레임들을 중심으로 총 15개의 시퀀스를 분석했다. 분석과정은 퀵타임 동영상과 캡쳐된 장면들을 중심으로 세부구성요소의 각 컬럼과 비교하여 도트 분포를 통해 관찰했다. 결과적으로 각 시퀀스별 공간, 조형, 시간의 계층적 흐름은 정보의 구성요소별 층위의 증감에 따른 구별, 대조, 내용가치의 정도를 나타냈다. 이러한 시간성 미디어들은 차원 특별한 기술적 제한이나 방법론과 같은 특별한 구애를 받지는 않지만, 차원적 층위의 질적 효과와 조화로운 결합을 위해 그것의 디자인 구성요소의 이해와 사용자 관점의 직감각적 어필을 통한 전체적 완성도를 요구한다고 볼 수 있다.Motion-graphics design is a covergence displine of animation, graphic, narrative filmmakin
g, and so on. In time-based enviroments, be it animated, interactive, or both.
The morphological approach of motion design is the study of the structure and form of a screen organization system, it can be used in the process of creating and analyzing. In the components of motion design, the fundamentals of space, form, and time were categorized as a means of design criteria for motion in relation to its detail components. These components were devided into four layers of languagistic expression for a semantic tools of design analysis. Each culumn of layers presented a levels of expression, such as primary, secondary, third, and profound/exeptional relationship.
The morphological analysis through case study used Nike "Flow", TV commertial of Motion Theory. Total 15 sequences in this motion design is intentionally devided in order to demonstrate a keyframes of scene, and the selected 24frames used with the Quicktime images and captured scenes to present a distribution of dot through comparision of detail elements within each culumn.
As a results, a hierachical flow of space, form, and time corresponded with the level of difference, contrast, and contextual value for level to increase and decrease detail elements.
The time-based media do not address design limit such as specific techniques or methodology but are intended instead to function as a foundation upon which the motion design can be created its understanding of design compounds for design, in order to apply a qualitative effect, harmonious combination of dimensional layers.