전자시장 개설자는 판매자에게 거래정보의 전달뿐 아니라, 시장지식(정보)을 전달할 수 있다. 그러나 이러한 시장지식(정보)이 판매자에 의하여 제대로 활용되고 있는가와 판매자의 성과를 향상 시킬수 있는가에 대한 선행연구가 부족하다. 이에 본 연구는 흡수역량이론과 정보시스템 활용의도의 관점에서 데이터를 통한 실증적연구를 수행하였다. 연구결과 판매자의 흡수역량과 탐색적 정보시스템 활용은 거래의 효율성을 신장시킬 뿐 아니라, 판매자의 시장지식 창출을 가능케 하며, 궁극적으로는 판매자의 성과를 차별화 할 수 있는 것으로 나타났다. 본 연구결과에 기반하여, 전자시장의 판매자에게는 흡수역량의 배양과 탐색적 정보시스템 활용을 통하여 시장지식을 창출함으로써 성과향상 및 다른 판매자와 차별화할 것을 권고하며, 시장개설자에게는 유용한 시장지식을 생성하고 판매자에게 제공하여 전자시장 전체의 성과를 향상 시킬 것을 제안한다.Intermediaries are presenting not only transactional information that orchestrates electronic transaction, but also market re-lated information and knowledge that are useful for sellers to understand market status. However, we do not have strong evi-dence whether the market related information and knowledge are properly utilized by sellers and whether they have actual in-fluences on sellers’ performance. According to research results, absorptive capacity and the pattern of information system utilization are statistically significant to sellers’ performance mediated by operational efficiency and market knowledge crea-tion. Especially, explorative information system utilization and realized absorptive capacity have stronger influences on sell-ers’ performance mediated by market knowledge creation. With this research result, I maintain that sellers are required to ab-sorb and utilize market related information and knowledge more actively through explorative information system utilization to achieve better performance in e-marketplace. On the other hands, intermediaries are recommended to push abundant and valuable market related information and knowledge with their sellers to build up better e-marketplaces.