장애인을 위한 교육은 지금까지 배제되어왔고 소외되었던 그들을 진정한 시민으로서 받아들이고, 삶의 지위를 높이고, 직업선택의 폭을 넓힐 수 있기 때문에 매우 중요하다. 장애인들의 대학 입학이 확대되었으나 물리적 환경요소 때문에 학업을 중도에 포기하는 경우가 많이 나타나고 있다. 하지만 교육환경에 대한 자료가 빈약하고 장애인들에 대한 이해가 이루어지지 않은 상태의 환경보완은 장애인에게 실질적인 도움이 되지 못하고 있다
본 연구에서는 장애인들의 고등교육을 목적으로 국가에서 설립되어진 국립한국재활복지대학의 교육공간에 대한 유니버설디자인 평가를 실시하고, 장애학생들의 만족도를 분석함으로써 문제점과 개선방안을 살펴보고자 한다. 대학의 유니버설디자인(universal design) 환경을 제시하는데 연구의 목적이 있다.The education for the disables has been eliminated till now, thus, it is very important that we take them as our real citizens and help them to improve their social standings and extend their chances for occupations. It`s true that admissions into a university for the disabled have been promoted, but it`s also true that their droppings out of college because of physical environments have been frequently found. Without data on the universal education surroundings and full understanding on the handicapped, making up the week points in the current surroundings is not useful for them in essence. This study is on the evaluating the korea national college of rehabilitation & welfare, set up for the disabled, by the universal design standards and analyzing their satisfaction with the education surroundings, in addition to that, improving on methods of universal education surroundings.